Start het schooljaar goed

Zo begin je het schooljaar goed: 10 tips voor in de klas

Een nieuw schooljaar voelt altijd een beetje als een onbeschreven blad. Je klas is nog een groep losse individuen, jouw lessen zitten nog vol ideeën in je hoofd, en de agenda’s zijn nog niet helemaal gevuld. Je rooster is nog niet af, of nog niet kloppend, leerlingen hebben veel vragen en moeten elkaar weer (opnieuw) vinden.
En ergens tussen al die eerste keren, die nieuwe gezichten en dat volle hoofd, ligt een prachtig begin. Een begin waarin je het verschil kunt maken, waarin je de toon zet en waarin jij bepaalt wat belangrijk is in jouw klas.

Een goed begin écht het halve werk is. Daarom geven we je graag deze 10 tips om het schooljaar krachtig, warm en doordacht te starten in de klas:

1. Begin met de relatie, niet met de regels

Leerlingen leren pas echt van je als ze je vertrouwen. Je krijgt wat je geeft. Begin dus met kennismaken, verbinden, luisteren. Toon oprechte interesse. De regels en de inhoud van de lessen volgen daarna vanzelf.

2. Vertel wie jij bent

Laat jezelf zien. Niet je hele levensverhaal, maar wel jouw passie, jouw drijfveren. Waarom sta jij voor deze klas? Waar word je blij van? Wie ben jij? Dat werkt inspirerend en verbindend. Ineens ben je een écht mens en niet alleen maar de docent.

3. Creëer samen een veilige sfeer

Bespreek met je leerlingen wat ze nodig hebben om zich fijn te voelen in de klas. Veiligheid is de basis voor leren én groeien. Ze weten zelf (zelfs op jonge leeftijd) heel goed wat ze nodig hebben om goed te kunnen werken en leren. Vraag bijvoorbeeld: ‘Hoe lang kunnen jullie luisteren naar uitleg?’, ‘Wat kunnen we doen als er niet wordt opgelet?’

4. Wees duidelijk vanaf dag 1

Verwarring kost energie. Wees helder over routines, afspraken en verwachtingen. Niet streng, maar voorspelbaar. Leg dus duidelijk uit wat je van hen verwacht, maar ook wat zij van jou kunnen verwachten.

5. Verwacht niet dat alles direct loopt

Gun jezelf (en je leerlingen) een paar weken om in het ritme te komen. Het hoeft niet meteen perfect, je bent aan het opbouwen. Als iets even niet lekker loopt, bespreek dit met de klas en vertel (of overleg) wat je anders gaat doen, of wat zij anders moeten doen.

6. Geef complimenten op inzet, niet alleen op resultaat

Zo zet je motivatie en groei centraal. Het helpt om de nadruk te leggen op het proces, niet alleen op de uitkomst. Iemand die bijvoorbeeld een 6 haalt, kan super knap zijn als deze leerling moeite heeft met het vak. Zeg dus ‘wat heb je hard gewerkt zeg'.

7. Laat leerlingen meedenken en meedoen

Geef ze eigenaarschap over hun leerproces en de klas. Bijvoorbeeld: laat ze meedenken over klasafspraken, thema’s of manieren van werken. Eigenaarschap vergroot de betrokkenheid en de motivatie.

8. Zorg voor kleine successen in de eerste weken

Een geslaagde opdracht, een positieve beoordeling, een zichtbaar resultaat. Kleine overwinningen bouwen zelfvertrouwen op. Geef bijvoorbeeld kleine wat makkelijkere opdrachten, projecten of taken, zodat ze succeservaringen opdoen en maak het elke week een beetje moeiliker.

9. Reflecteer samen met je klas

Wat gaat goed? Wat kan anders? Zet vanaf het begin in op reflectie, want dat helpt bij eigenaarschap en verbinding. Laat ze ook reflecteren op jou als docent en je lessen. Dit kan confronterend zijn, maar ook enorm leerzaam.

10. Blijf dichtbij jezelf

Je hoeft geen superdocent te zijn. Juist door jezelf te zijn, ben je het meest krachtig. Kies wat bij jou past, en laat los wat niet klopt. Jongeren prikken er meteen doorheen als je niet jezelf bent en kunnen het extra waarderen als ze een echt persoon voor zich hebben.

en goed begin zit niet in perfectie, maar in aandacht. In oprechte nieuwsgierigheid naar je leerlingen. In het lef om te kiezen voor verbinding boven controle. En in de overtuiging dat jij elke dag opnieuw het verschil maakt.

Heel veel succes én plezier dit schooljaar.
En weet: je hoeft het niet alleen te doen.

Samen maken we het onderwijs mooier.

Vorige
Vorige

Didactisch sterke les

Volgende
Volgende

Hoe heet je ook alweer?