Hoe heet je ook alweer?

Namen leren, helaas iets waar wij zelf niet zo goed in zijn, maar wat wel super belangrijk is:

Het schooljaar is net begonnen. Je kijkt een volle klas in en realiseert je: binnen een paar weken wil je iedereen bij naam kennen. Je denkt na en beseft je ineens dat het dan gaat om meer dan 100 verschillende namen. Dat klinkt als een onmogelijke opgave, maar het is wel iets waar je naar streeft. Niet alleen omdat het handig is, maar vooral omdat het zoveel doet voor je band met leerlingen. Een naam goed uitspreken en onthouden laat zien dat iemand gezien wordt.

Het klinkt misschien klein, maar de impact is groot. Iemand bij zijn of haar naam noemen geeft het gevoel dat je oprechte interesse hebt. Het versterkt het vertrouwen, verlaagt de drempel om vragen te stellen en maakt het makkelijker om orde te houden. Leerlingen die merken dat jij de moeite neemt om hen te leren kennen, zijn vaak meer betrokken bij de les. Een naam is meer dan een etiket; het is een stukje identiteit.

Toch is het voor veel docenten een uitdaging. Zeker als je meerdere klassen hebt of op een grote school werkt. Gelukkig zijn er slimme manieren om dat proces te versnellen. Een aantal tips die kunnen werken:

1: Herhaal de naam meteen nadat je hem hoort. Wanneer een leerling zich voorstelt, zeg de naam hardop terug. Dat helpt je brein om de klank te koppelen aan het gezicht. Combineer dat meteen met oogcontact.

2: Maak gebruik van associaties. Koppel een naam aan iets herkenbaars, zoals een bekende persoon, een kenmerkend kledingstuk of een specifieke plek in het lokaal. Hoe gekker of beeldender de associatie, hoe beter je het onthoudt.

3: Gebruik het in je les. Spreek leerlingen zo vaak mogelijk bij naam aan. Niet alleen bij het beantwoorden van vragen, maar ook in korte interacties tussendoor. Hoe vaker je de naam actief gebruikt, hoe sneller hij in je geheugen verankerd raakt.

4: Werk met visuele hulp. Zet een plattegrond van je klas in je tas en vul daar de namen bij in. Kijk er tijdens of na de les even naar. Als je meerdere klassen hebt, kan dit echt tijd schelen.

5: Plan een korte herhaalronde. Neem aan het einde van de dag even vijf minuten om in je hoofd of op papier de gezichten en namen langs te gaan. Juist die herhaling na een paar uur maakt dat de informatie beter blijft hangen.

Het leren van namen kost in het begin wat extra aandacht (en dus heel veel werk), maar het betaalt zich snel terug. Leerlingen reageren vaak positiever, er is sneller vertrouwen en het maakt je communicatie in de klas veel effectiever. En misschien nog wel het belangrijkste: het maakt dat iedereen zich welkom voelt.

Succes!

Vorige
Vorige

Start het schooljaar goed

Volgende
Volgende

Hoe kom je als docent in een hogere salarisschaal?