Behoud begint bij begeleiding: een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Hoe zorgen we dat goede leraren blijven? Het is dé vraag die steeds luider klinkt in onderwijsland. Want hoewel het lerarentekort een complex probleem is, is één ding glashelder: behoud is net zo belangrijk als instroom. En misschien zelfs wel belangrijker.
Via TeacherTapp werd er gevraagd wat onderwijsprofessionals hiervan vinden. De uitkomst? Maar liefst 69% is het er helemaal mee eens dat behoud van leraren een belangrijk element is in de strijd tegen het lerarentekort. Een uitslag die ons raakt én sterkt. Want het bevestigt wat wij als stichting Blij(f) in het Onderwijs al jaren uitdragen: als we willen dat leraren blijven, moeten we ze ondersteunen, juist in de cruciale beginfase.
Foto: Hannah Busing
We zien het keer op keer: startende leraren beginnen vol energie en idealen, maar verliezen die vaak snel uit het oog door werkdruk, eenzaamheid of gebrek aan begeleiding. Niet omdat ze niet goed genoeg zijn, maar omdat het onderwijs veel van je vraagt. Begeleiding is dan geen luxe, maar noodzaak. Niet incidenteel, maar structureel. Niet vrijblijvend, maar professioneel georganiseerd.
Daarom zetten wij ons, missiegedreven én als vak- en beroepsorganisatie, in voor betere begeleiding van starters. In samenwerking met onderwijsregio’s ontwikkelen en implementeren we concrete interventies: van een sterk inductieprogramma tot coaching op de werkvloer. En we kijken verder dan alleen de praktijk. Want als we willen dat het beroep leraar aantrekkelijk blijft, moeten we ook aan het grotere plaatje werken. Daarom pleiten we voor een sterker, eigentijds beroepsbeeld waarin ontwikkeling, autonomie en professionele trots centraal staan.
Begeleiding is geen extraatje, het is een fundament. Een investering in mensen die dagelijks het verschil maken in de klas. Hoe beter we onze starters ondersteunen, hoe groter de kans dat ze blijven. En hoe sterker ons onderwijs wordt.
We danken iedereen die via TeacherTapp heeft meegedacht. Jullie stem laat zien dat we samen in beweging zijn, als beroepsgroep, als gemeenschap, als toekomstbouwers.
Blijf je inzetten. Voor je collega’s. Voor je leerlingen. Voor ons vak.
Stichting Blij(f) in het Onderwijs
Valérie, Kirsten en Amin