Imago

We beginnen weer en wat laten we zien?

De eerste koffiemok staat weer op je bureau. Het rooster is binnen, de eerste mentorgesprekken gepland. Je hebt misschien net een inspirerende studiemiddag achter de rug, of je klaslokaal opnieuw ingericht. En terwijl de school langzaam tot leven komt, voel je het borrelen: dat ondefinieerbare gevoel van zin hebben in wat er komt.

De leerlingen zijn er weer. De lijntjes moeten nog worden gelegd, de eerste lessen nog gegeven. Alles ligt nog open. En precies dáár zit iets krachtigs: de start van een schooljaar is niet alleen een nieuw begin voor je leerlingen – maar ook voor jezelf, voor je team, en misschien zelfs voor het imago van ons vak.

Bij Blij(f) in het Onderwijs spreken we veel bevlogen docenten. Mensen die met hart en ziel lesgeven, begeleiden, inspireren. Tegelijk merken we hoe vaak het negatieve beeld van ons beroep blijft hangen: dat we altijd vakantie hebben, dat lesgeven makkelijk is, dat we klagen over werkdruk, en dat het slecht betaald zou zijn. Maar in plaats van in discussie te gaan, willen we iets anders doen. Niet klagen, niet verdedigen, maar laten zíen.
Laten zien hoe waardevol dit vak is. Hoe veelzijdig. Hoe menselijk. Hoe betekenisvol.

Want ja, het is soms pittig. Maar het is óók prachtig.
We verdienen goed. We hebben vakanties waarin we echt kunnen opladen. We werken met ons hoofd én met ons hart.
En elke dag maken we verschil – in grootse én kleine momenten.

Daarom: 10 tips om zelf het verschil te maken in het beeld van ons beroep

1. Deel je vakplezier op social media
Post eens iets positiefs op LinkedIn of Instagram: een foto van een mooie les, een quote van een leerling, of iets waar je zelf trots op bent.

2. Vertel waar je energie van krijgt
Als mensen vragen hoe je werk is, begin dan eens met wat je mooi vindt in plaats van wat zwaar is.

3. Laat leerlingen of studenten zélf aan het woord
Een oprechte leerlingreactie is vaak krachtiger dan 10 beleidsnotities. Laat het ze opschrijven of opnemen en deel het (met toestemming).

4. Wees trots op je professionaliteit
Zeg niet “ik ben maar een docent”; je bént een professional. Je maakt honderden keuzes per dag. Sta daarbij stil.

5. Spreek elkaar aan op negativiteit
Hoor je collega’s alleen maar zuchten en mopperen? Breng er balans in door ook positieve ervaringen te benoemen.

6. Neem je expertise serieus
Heb je iets ontwikkeld dat werkt? Deel het! In een studiedag, in een blog of met een collega-school. Onderwijsvernieuwing komt vaak van binnenuit.

7. Zet leerlingen centraal, maar vergeet jezelf niet
Jouw werkgeluk doet ertoe. Laat zien dat goed onderwijs ook betekent: een docent die in balans is.

8. Betrek ouders en verzorgers bij het positieve
Vertel aan ouders niet alleen wat ‘niet lekker loopt’, maar ook wat je ziet groeien, waar hun kind in uitblinkt of juist lef toont.

9. Begin elk schooljaar met een ritueel van trots
Laat je team of jezelf stilstaan bij de vraag: waar ben jij trots op uit vorig schooljaar? Wat wil je dit jaar weer meenemen?

10. Word ambassadeur van je vak op jóuw manier
Dat hoeft geen speech te zijn. Misschien ben jij die collega die anderen ziet. Of de mentor die iets bijzonders opmerkt. Of degene die nét even anders durft te denken. Dat is óók leiderschap.

Bij Blij(f) in het Onderwijs geloven we dat het imago van ons vak niet wordt bepaald door krantenkoppen of beleid, maar door onszelf. Door wat we delen, uitstralen, laten zien.

Dus of je nu een starter bent of een doorgewinterde docent: jij bént het verhaal dat anderen over ons vak gaan vertellen.

Laat het een goed verhaal zijn.
Laat het een verhaal zijn van plezier, vakmanschap en betekenis.


Want het imago van ons beroep verandert niet vanzelf.

Dat doen we samen.
Niet door ons aan te passen, maar door te laten zien wie we écht zijn.

Jij maakt het verschil.
Niet pas aan het eind van het schooljaar, maar vandaag al.

Wij wensen je een energiek, verbindend en trots schooljaar toe.
Blij(f) in het Onderwijs.

Vorige
Vorige

Gastheer

Volgende
Volgende

Didactisch sterke les