Afsluiter
De vergeten kracht van afsluiten: waarom de 6e rol van de leraar het verschil maakt
In het onderwijs praten we vaak over starten: de les goed openen, leerlingen activeren, de doelen helder maken. We kennen diverse werkvormen om de les interactiever te maken. We weten hoe we uitleg moeten geven en we weten wat het doel van de les is.
Maar hoe zit het met afsluiten? De rol van de afsluiter is misschien wel de meest onderschatte van de 6 rollen van de leraar.
Toch is juist deze rol cruciaal. Een goede afsluiting zorgt voor:
Borging van leerstof: leerlingen onthouden beter wat ze geleerd hebben.
Reflectie: ze krijgen de kans om te kijken wat goed ging en waar nog winst te behalen is.
Motivatie voor de volgende les: een krachtige afsluiting wekt nieuwsgierigheid en betrokkenheid.
Helaas schiet het er vaak bij in. De laatste minuten van de les verdwijnen soms in het beantwoorden van nog één vraag, het uitdelen van huiswerk of simpelweg de bel die te vroeg gaat. En zo laten we leermomenten liggen. Daarom geven wij je 6 tips om een les sterk af te sluiten:
Plan de afsluiting in je lesontwerp
Zet hem niet ‘als het nog lukt’ op het einde, maar reserveer er bewust tijd voor in je lesplan.Vat samen in 3 kernpunten
Laat leerlingen benoemen wat de belangrijkste inzichten van vandaag waren. Kort, krachtig en in hun eigen woorden.Gebruik een check-out vraag
Bijvoorbeeld: “Welke tip zou je jezelf geven voor de volgende keer?” of “Waar ben je vandaag trots op?”Koppel terug aan het lesdoel
Laat leerlingen zelf beoordelen in hoeverre het doel is behaald. Dit vergroot eigenaarschap.Bouw een vooruitblik in
Maak leerlingen nieuwsgierig: geef alvast een prikkel of vraag voor de volgende les.Sluit af met energie
Een korte, positieve afsluiter (een compliment, een grap, een mini-challenge) zorgt dat leerlingen met een goed gevoel vertrekken.
Waarom jij als afsluiter het verschil maakt
De afsluiting is meer dan een formeel einde: het is het moment waarop leerlingen de les afronden in hun hoofd. Daar zit de kracht. Een goede afsluiter maakt het leerproces compleet en geeft leerlingen het gevoel dat hun inzet ertoe deed.
Dus: laat de bel niet de baas zijn over het einde van jouw les. Neem die paar minuten. Het levert veel meer op dan je denkt.